Monday, August 27, 2018

Projek Mega, projek besar, projek sederhana dan projek kecil? Mana satu nak masuk?

Assalammualaikum.

Sudah sekian lama tak menulis. Saya kembali menulis kerana ada kelapangan dan ada sedikit idea.

Selepas PRU14, kerajaan bertukar dan sekaligus ada impak kepada projek-projek kerajaan dan projek swasta pun terkena tempias. Yang paling terasa adalah mereka yang hanya makan gaji dengan majikan yang bergelar kontrkator mahu pun consultant. Begitulah asam garam pekerjaan construction. Terlalu banyak risiko, ada risiko tinggi, risiko sederhana, ada risiko rendah. Tapi risiko tinggi bermaksud untung pun bakal tinggi dan begitu juga sebaliknya.

Kalau rujuk balik tajuk di atas memang jadi berbelah bahagi nak join projek mana. Apatah lagi bila majikan pun tak beritahu anda akan diletakkan di projek mana. Kalau awal-awal dia bagi tahu anda ditugaskan mana, mungkin anda takkan join mereka sebab anda mungkin dah kaji keadaan di tapak.

Projek Mega
- risiko tinggi
- politik kuat
- first come, and first to go out.
- modal tinggi.
- kena ada pengalaman banyak dan pengetahuan meluas.
- CV akan jadi mahal lepas projek habis, kadang tengah2 projek pun dah boleh demand
- tekanan kerja tinggi
- kerja lebih masa
- banyak kerenah
- banyak paperwork, birokrasi

Senang cerita sekarang semua sedang disiasat dan langkah pengurangan kos sedang dijalankan. Kemungkinan sebgai jurutera pun akan terjejas. Syarikat ada sahaja yang sedang mengurangkan staff.

Maka langkah selamat adalah dengan cari kerja baru atau kekalkan disiplin sebaik mungkin. Jika dapat surat diminta berhenti kita harus berbuat langkah pemulihan dengan segera.

No comments:

Post a Comment